istockphoto-1353646587-612x612.jpg

Ca. hver 6. borger eller patient i venterummet har læse- og/eller skrivevanskeligheder, der er under dét niveau, som anses for nødvendigt for at deltage i et almindeligt samfundsliv?
Derfor her denne workshop fokus på at hjælpe borgere og patienter med læse- og/eller skrivevanskeligheder til bedre kommunikation. 

På Institut for Kommunikation og Handicap har vores erfarne læse-/skrivekonsulenter en specialiseret viden om kommunikation med borgere og patienter med læse-/skrivevanskeligheder.
Vi tilrettelægger i samarbejde med jer en proces, hvor vi sammen beskriver forløbet for den læse-/skriveudfordrede borger/patient i netop jeres afdeling. Vi sætter spot på de steder, som vi af erfaring ved er en udfordring for borgere/patienter med læse-/skrivevanskeligheder.

Workshoppen er for:
Fagpersoner og sundhedsfaglige der arbejder med borgere og patienter med få læse og skrive kompetencer, er tosprogede eller ordblinde.

Workshoppen giver dig:

  • Viden om teknologiske hjælpemidler
  • Læse-/skrivestrategier som kan bidrage til at mindske borgerens oplevelse af vanskeligheder
  • Værktøjer til at understøtte en bedre og mere succesfuld kommunikation
  • Viden om hvordan man kan strukturere sin mundtlige og skriftlige formidling på en klar og tydelig måde

Workshoppens indhold:

Råd og vejledning til, hvad det vil sige at have læse-/skrivevanskeligheder, og hvordan det kan vanskeliggøre borgere og patienters kommunikation med social- og sundhedsvæsenet.

Workshoppens forløb er delt op i 3 hovedområder i forhold til mødet med social- og sundhedsvæsnet:

  • Før mødet - Fokus på at gøre det klart allerede i indkaldelsen at der opfordres til at samtalen med den sundhedsprofessionelle lydoptages, eller at borgeren medbringer en ledsager til mødet

  • Under mødet - er det vigtigt, at fagpersonen har fokus på, at den mundtlige kommunikation formidles i et roligt tempo og lægmandssprog, samt at der løbende tjekkes ind med borgerens/patientens forståelse.

  • Efter mødet - skal borgeren hjælpes til at kunne huske og fastholde det centrale fra samtalen, f.eks. ved at få udleveret de vigtigste pointer i stikordsform på skrift.