Står du ofte i en situation, hvor du som fagperson møder en patient eller en borger, hvor du er i tvivl om, hvordan du skal kommunikere med personen, da kønsidentiteten er ukendt eller uklar? Hvordan får du i disse situationer afklaret kønsidentiteten på en hensigtsmæssig måde, og hvordan får du spurgt ind til hvilket pronomen (han, hun, hen eller andet), personen ønsker, at du bruger? 

Har du i dit arbejde oplevet, at en patient eller en borger har skiftet fornavn, men hvor juridisk kønsskifte (nyt CPR-nummer) ikke er trådt i kraft eller omvendt, hvorved CPR-nummer og navn ikke stemmer overens rent kønsmæssigt? Hvordan kommunikerer du hensigtsmæssigt som fagperson i en sådan situation, når du skal spørge ind til kønstransitionen? 

Få fyldt din værktøjskasse

Ved Institut for Kommunikation og Handicap har vores dygtige logopæder en specialiseret viden om kommunikation og kønsidentitet. Har I som afdeling brug for råd og vejledning til, hvordan I bedst møder og kommunikerer med transpersoner og non-binære personer, så kontakt os, og vi skræddersyer et oplæg tilpasset lige netop den hverdag og kontekst, I står i.

 

Vi tilbyder en kommunikations-værktøjskasse, der indeholder:

  • Begrebsafklaring ift. kønsidentitet
  • Adfærdsstrategier ift. at understøtte den gode kommunikation,
  • Gode sætninger, formuleringer og balancer i talemåder i mødet med transpersoner og non-binære personer

Udbytte:

Oplægget giver jer en større bevidsthed om valg af kommunikation samt en perspektivering til egne værdier og normer, og hvordan de spiller ind i jeres valg af ord og adfærd.

 

Tid: 2 timers oplæg inkl. case-drøftelse

Vil du gerne vide mere?

Ønsker du at høre mere om, hvordan vi kan tilrettelægge et oplæg? Så kontakt Benedicte Vestbo på mail benedicte.vestbo@social.rm.dk eller på tlf 29 22 19 33.