Er din kommunikation med borgere og patienter inddragende og respektfuld? Oplever du, at kommunikationen med en særligt sårbar borger kan være svær?

På Institut for Kommunikation og Handicap arbejder vi med en bred vifte af metoder og greb til at fremme og forbedre kommunikation. Vi tilbyder rådgivning, undervisning og skræddersyede udviklingsforløb.

Formålet er at inspirere og bidrage til, at vi sammen fremmer borger/patientkommunikation. Det omfatter både relationer og inddragelse mellem borger/patient, pårørende og medarbejdere på social- og sundhedsområdet i Region Midtjylland og i kommunalt regi.

IKH's tilgang til udvikling af god borger/patientkommunikation har særligt fokus på viden, læring og mestring. Vi arbejder ud fra en specialiseret og målrettet indsats. Herudover har vi mangeårig praksis og specialisterfaring samtidig med, at vi læner os op ad nyeste viden og forskning inden for kommunikationsområdet.

Brug for konkret rådgivning, et oplæg på jeres personaledag, eller et udviklingsforløb?

På IKH har vi specialiseret viden og erfaring med kommunikation til og med sårbare borgere/patienter.

Vi har udviklet konkrete forløb baseret på evidensbaserede metoder og ud fra praksiserfaring og viden.

Her er et udpluk af de forløb/rådgivning/oplæg, vi kan tilbyde:

Hør Marie fortælle om sine oplevelser med borger- og patientkommunikation

Marie er født med medfødt knogleskørhed, og hun har igennem sit liv haft utallige hospitalsbesøg i forbindelse med operationer og brækkede knogler. Hør hende fortælle om sine oplevelser med den gode og uhensigtsmæssige borger/patientkommunikation.

For Marie er mistro, manglende forståelse og fagsprog, der ikke bliver oversat til et forståeligt hverdagssprog samt manglende tid til spørgsmål og inddragelse kendetegnende for den uhensigtsmæssige og til tider dårlige kommunikation i mødet med fagpersoner.

Til gengæld er den gode borger/patientkommunikation karakteriseret ved oplevelsen af at fagpersonen reelt er tilstede i rummet, så Marie føler sig inddraget og lyttet til. Der skal være rum til spørgsmål og dialogen skal føles ligeværdig og i øjenhøjde.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Louise Rosendahl Bomholt

Antropolog/Udviklingskonsulent
Projektleder af Borger/Patientkommunikation

Billede af audiologopæd Mona Kjærskov Jensen


Tlf: 20 57 24 59
Mail:  louive@rm.dk